22.3.06

Älskade blomster!

Världens vackraste sommarblomma, i mitt tycke, är Rosenskära! Den är lättskött, vacker, otroligt blomvillig och dessutom helt fantastisk som snitt!

Den är lätt att driva upp själv men jag håller mig till maj och köper småplant istället. Så här tar du hand om raringen:

Placering: Sol- halvskugga.
Vattning: Jämn vattning.

Övrigt: Rosenskäran har ett vackert dilliknande bladverk. Blommar rikligt hela sommaren ända fram till första frosten! Fin och hållbar som snittblomma. Mycket frodig och lättskött. Klipp bort vissna blommor efterhand. Passar i urna eller rabatt. Mindre populär hos rådjur. En favorit!

Rosenskära är också underbar i rabatt!!

/En sommarsjuk fru Anna

Bilden: En frostnupen 'Cosmos' i farmors rabatt september 2005.

4 kommentarer:

Snäckan sa...

HA, idag såg jag den första lilla gröna toppen på mina snödroppar och å så glad jag blev. Längtar också till sommaren och att få påta i trädgården. I höstas tog vi bort allt skräp och kommer börja på ny kula. Attans roligt ska det bli.

Förresten får jag länka till dig från min sida?

anna k. sa...

Visst får du länka - det är en sann ära om du vill!! Dessutom grattis, 30- strecket är något speciellt!

Visst ska det bli kul att få sätta i gång med "vårbruket"?! Lycko dig som får njuta av snödroppar!

Ha det så fint så länge!

/Anna

Snäckan sa...

Tack för gratulationerna! Nu är det länkat och klart ;-)

anna k. sa...

Vad kul! Ska gå in och kika i kväll!!

/Anna