16.4.06

Det dåliga samvetet...

Här ser ni en bild av det dåliga samvetet. Maken och jag flyttade in förra sommaren med gott mod, här skulle det renoveras! Trots att vi sålde en lägenhet, flyttade två gånger, renoverade makens innan försäljning och dessutom planerade bröllop mitt i, trodde vi att vi skulle hinna med vår lägenhet på en vecka. Vi hann med sovrummet. Sen gick luften ur oss. Vi orkade inte.

Nu har vi äntligen tagit oss i kragen och börjat med hallen. Den här bilden döper jag till "vad som döljs under fula 80-tals vinyltapeter "med struktur". Prickig tapet!! Nu har vi aldrig röjt undan alla vinyltapeter och känner oss lite osäkra. Det vita ni ser på bilden är rester från vinyltapeten. Tror ni att vi måste pilla bort resten innan vi kan börja måla? Vi vill inte hänga upp tapeter...

Tips från alla renoveringskunniga emottackes mycket tacksamt!!!

Kramar från Anna med kockmake!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vojne, vojne, Jag tror dessvärre att ni måste försöka få ner tapeten, alternativet är att bredspackla, men det är rätt svårt tycker jag. Eller att tapetsera med en speciell väv som döljer skavanker. Men prova följande knep: Spaya med vatten ganska mycket och låt det suga in en stund, prova därefter att ta skrapa ner tapeten med en spackel, då brukar den lossna lättare. Men det är lite knepigt med Vinyl.
Lycka till!
Kram!

anna k. sa...

Gud ja, det var det vi misstänkte... Själva vinyltapeten lossnar bra, men det är en rest som sitter kvar som vi ser på bilden (inget bubbel, bara en pappersrest, förmodligen "baksidan av tapeten").

Vi har provat och rollat med en fuktig roller och den tunna resten från vinyltapeten lossnar bra. Men härregud vilket jobb!!

Bredspackla vågar nog inte amatörer som vi oss på.

Fy fasen... Du tror att vi ska försöka oss på att få bort "pappersresterna" alltså?!

Anonym sa...

Ja, jag tror det....
(Jag har godkänt Josés bidrag till den stora påskutmaningen)
Nu nalkas middag!
Hejsvejs!

Snäckan sa...

Hmm, det är ser inte så kul ut... men känns allt för väl igen ;-) Jag tror inte att pappersresterna är ngt problem. De brukar gå bra att måla på. Problemet som jag tror blir värre är att ytan inte blir jämn vilket kommer att framträda tydligt när ni målar. Hur ser den prickiga tapeten ut. Är den "intakt" eller har den också lossnat på sina ställen?
Ett alternativ som är kladdigt och dammigt är att bredspackla. Det är lite klurigt och jag hade aldrig hållit på med sådant innan vi flyttade in i vårt hus men nu är jag en riktig fena på det ;-)Ett mindre dammigt alternativ är att använda en sådan tapet som Anneli nämner ovan. Den fyller ut alla ojämnheter och när den är uppe kan man antingen måla eller tapetsera på den. Jag har aldrig testat men hört att det ska fungera bra.

Anonym sa...

Hej!
Har tappat räkningen på hur många burkar m spackel vi har gjort åt sedan vi flyttade in i vårt hus för 2 år sedan i sommras. Som tur är har sambon en väldig fallenhet för just bredspackling, visst, det tar tid, det dammar men det blir väldigt bra om man är noga. Vi har även satt upp 6mm renoveringsgips på en del väggar som var bortom räddning. Har rivit ner tapeter, väv och annat oidentifierat från när det byggdes 1890...
Om du sätter upp renoveringsgips behöver du bara spackla i skruvhålen, sätta vävremsa i skarven mellan olika gipsplattor & sen är det bara att måla / tapetsera! Gips suger en del så ett tips kan vara att grundmåla m nån billig färg ett lager.
Åååhh, va tråkig jag låter! Är renoverings-nybörjare och har lärt mig genom att göra massor av misstag! Dock har endel undvikits genom att jag studerat forumet på:
http://www.byggahus.se/
Massor att läsa & lära! Ställ frågor och du får massor av svar.

mvh // Marie (som försöker renovera med just "lantliv" som ledord!)

anna k. sa...

Marie och Snäckan och alla ni andra! Supertack för alla tips!!

Eftersom man är född med "tummen mitt i handen" eller rättare sagt inga föräldrar i närheten, börjar vi nog med att försöka lossa tapetresten.

Ska prova med blomspruta och spackelspatel, för det lossnar ganska bra när man fuktar.

Tack och lov är den prickiga tapeten rätt så intakt under så det är nog bara lite småspackling som gäller....

Hoppas jag! Fortsättning följer!

Anonym sa...

Så här långt efter din post skrevs kan jag bara hoppas att ni upptäckt en produkt som heter "Tapet-Väck"...