18.6.06

Seriestart!!

Skulle någon fråga mig om mina favoritblommor skulle listan bli lång, så här kommer en liten seriestart; Favoritblomman i stan!

Pion - Paeonia

Finns det något underbarare än att gå och kika på de hårda pionknopparna, försiktigt, försiktigt klämma lite och undra; När ska de slå ut?! Rosa pioner fångade mitt intresse redan som barn, och förtjusningen har hållit i sig sen dess. Eftersom jag inte har någon pionbuske hemma (bara på jobbet) så brukar vi ibland köpa med oss som snitt. De håller inte så länge, men njuter, det gör vi i fulla drag!! Vardagslyx på hög nivå!
/Anna
Bilden är från Ambiance och här finner du kort info om pion som snitt.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Dom är underbara ! Härlig bild!
För ett ögonblick trodde jag att det va hemma hos dig! Ble så avis för jag skymtade "mitt" franska keramikfat som jag bloggade om (från VITA HEM) Men över till blommorna Pioner är superfina snyggt att kanskje ha när man gifter sig ! :-)

Anonym sa...

Ja, Pioner är fantastiska. Har köpt min första i år så vi får väl se om jag lyckas få den att överleva....i så fall lär det bli fler!

Anonym sa...

Pioner är underbara, i min trädgård står de forfarande i knopp.
Ambiance är förresten en himla fin butik, liten och jättesöt:)

Sol sa...

For et nydelig bord ....Sommerlig,sanselig og vakkert!Jeg kan nesten ikke vente til mine egne peoner står i blomst.
;-}

Anonym sa...

Vackert! Pioner ligger också väldigt högt på mina favvo-blomlista!

Anonym sa...

helt underbara! det är pionspecial i nya nummret av Hus&Hem...:)

mintid sa...

Ja det är så vackert. Vi har en buske här på landet hos oss. Den har just nu en knopp som jag tror slår ut i morgon. Annars är den full med fina som kommer någon dag senare...Vi flyttade den en gång o då blommade den inte på flera år. De är lite känsliga så.
Kram

anna k. sa...

Hej flickor!
Japp, pioner blir svår att "överträffa" - det verkar som om jag inte är ensam att dyrka denna underbara växt!

Hulda sa...

Helt enig, du har dekket et nydelig bord, og pioner er flotte blomster!

Snäckan sa...

Åh, jag går i väntans tider på att min vackra stora pionbuske snart ska slå ut. Många blommor är det i år också!

anna k. sa...

Snäckan:
Lägg ut en bild så fort knopparna "brister"!!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Mina pioner spricker viken dag som helst. Jättespännande!

anna k. sa...

Linda:
Jag kommer på pionvisning hos dig!!