17.10.06

I gömmorna

Jag är nog inte den enda med hemliga gömmor :) I min blommiga tygask ligger brev jag inte kan slänga, ringar och smycken, en hårlock från en gång jag klippte av mig allt hår, några av farfars sovjetiska propagandaknappar och en liten parfymflaska 4711 där man nästan, nästan kan känna doften. En liten ask med minnen som jag ibland öppnar - och det är som en tidsresa varje gång... Glada och även sorgsna minnen jag vill komma ihåg. Så viktiga och bara mina.

Vad har du i dina hemliga gömmor?

Den fina silverasken kommer från Country by mail

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så underbart med en sån låda. Jag har från tid till annan hört folk som har eldat upp sina gamla brev o dyl. Ve och fasa! Vad vore livet utan minnen och nostalig? Min låda står på vinden och i den finns bl a en hög kärleksbrev på danska och min sönder älskade docka. Har tänkt ta ner lådan och lägga innehållet i något värdigare, snyggare. Nån dag så blir säkert det också gjort. ;-)

Snäckan sa...

Det beror på vilka hemliga gömmor man letar i ;-) En del döljer mest skräp och en himlans massa dammråttor men i den riktiga skattkistan finns det tonis av gamla brev och dagböcker.

A sa...

Samma här, alla brev, dagböcker och memorabilia som betyder mycket för mig. Minnen helt enkelt, av tider som flytt och människor som på ett eller annat sätt inte finns i mitt liv längre men som jag ändå bär med mig. Nu blev jag lite melankolisk och tillbakablickande känner jag..

Anonym sa...

så fint skrin, jeg har flere slike "hemmelige" steder, det ene er et skrin jeg ikke kan finne nøkkelen til også, så det som ligger oppi der er iallefall hemmelig ;)

Anonym sa...

Minnen, souvinirer, gamla fotografier, snäckor, brev, gamla kalendrar, smycken och massor med annat kul som jag inte riktigt kan ha framme men inte vill slänga.

Anonym sa...

Jag har en liten låda med kärleksminnen. Dagbok från när jag och min man träffades, lappen med hans telefonnummer som jag fick, brev från när vi va nykära, min första bild på honom, tiaran från bröllopet mm.

Anonym sa...

Sånne minnen betyr så utroligt mycke.

anna k. sa...

Mumrik: Jag håller med dig om att det är ve och fasa att bränna gammla brev! Huga ligen!

Snäckan: I know what you mean ;) !!

Alla ni andra raringar: Vad roligt att ni sparar och vårdar era minnen! När jag läser en del gammla brev är det som att åka 20 år bak i tiden, jag minns dofter och känslor kristallklart. Hur kan man göra sig av med sånt?!

Pysselpinglan: Romantikern i mig säger Hurra!!! Tänk vad eventuella barn kommer att uppskatta att få läsa om hur mamma och pappa blev kära - och för er att gå tillbaka till och förhoppningsvis komma ihåg den där underbara nyförälskelsen!

Anonym sa...

Newsflash: har du läst det här? Tänkte att Lantliv var en tidning du kanske brukar kika i.

http://www.resume.se/nyheter/2006/10/18/hon-byter-damernas-varld-m/index.xml

Celia sa...

Dina gömmor påminner lite om Amelies (från Montmartre) fynd i badrummet. Jag har en hel vind full av "gömmor". Ibland går jag upp och rotar där, fnissar, minns, ler... Lite som när jag tänker på Amelie i filmen. Hm - om jag skulle ta och se den filmen igen...