27.2.07

Är balkongdörren öppen?

Det drar så kallt i lägenheten i kväll. Jag har till och med frågat maken om balkongdörren är öppen. "Nää, den är stängd". Jag kom att tänka på de där roliga "dragstopparna" man i bland kan se i engelska inredningstidningar. Tydligen lider de mer av drag än vad vi kanske gör, för det finns en uppsjö varianter på marknaden. Kanske något för den händiga att ta efter?! Alla former och varianter är tillåtna! Klicka här för fler bildexempel.

Hummmlan tipsar om ännu en "dragstoppare"!

26 kommentarer:

Anna sa...

Ha! Den där grodan skulle passa hemma hos min syster som samlar på grodor OCH har ett dragit,gammalt och bedårande hus. :-)

anna k. sa...

Anna: De är ju lite kul faktiskt! Jag har aldrig sett nåt liknande här hemma. Vi svenskar kör väl mest med draperier...

Är det någon som sett såna här i Sverige?

Line sa...

Så utrolig fine!!! Slike har jeg aldri sett før :)

JULIEK sa...

...men så roliga saker. Jag gillade ju veldig kattene som sitter på rad : )

hummmlan sa...

Jag såg en häftig dragstoppare på IKEA hacker:
http://ikeahacker.blogspot.com/2007/02/cute-draft-stopper.html

Grattis Anna!
Du har ju vunnit i mitt lotteri!
Har mailat dig på din yahoo-mail.
Ha det bra!
/Hummmlan

anna k. sa...

Line och Julie: Visst är de rara?!! De måste vara en typisk engelsk företeelse?!

Hummlan: Har jag vunnit på lotto :D? Men oh så nyfiken jag blir - kollar mejlen genast!

Anonym sa...

Men gud så bra!!! Precis vad detta hushåll behöver, för här drar det vill jag lova...
Härom dagen lade vi en handuk (!) som "stopp" för draget då tätningslisten från ytterdörren hade flytt sin kos....Nu har vi en ny tätningslist där, men det drar ju lite även på andra håll!!!

anna k. sa...

Vella: Men det är ju super om du får lite inpiration i den desperata jakten på draget!! Huga vad jobbigt det är när det drar överallt!

A sa...

Jag tycker också det känns kallt! Då behöver jag nog en såndär cooling, jag paxar den högst upp till höger! :)

Hem och Lycka sa...

Aldrig sett förut, de är ju helt underbara!!

/Mia

Blommiga Karin sa...

Vilka söta dragstoppare,särskilt katterna.Är de ljuddämpande med tror du?Är irriterande när man ska äta och tvättmaskinen dundrar inne i badrummet....och väsnas!/Karin

Anonym sa...

Vilka söta! Vore kanske ngt att ha på torpet...

hulukvarn sa...

Oj vad fina!! jag tyckte räven var ursöt!

Anonym sa...

Så fina... har aldrig sett något liknande tidigare. Skulle verkligen behövas hemma hos mig :)

Anonym sa...

Gratulerer med loddtrekningen, er spent på hva som kommer i posten til deg!

Så utrolig fine disse var, er sikkert ikke så vanskelig å lage!

Anonym sa...

Min farmor virkade faktiskt en lååång räv till mig i julklapp, någon gång i början på 80-talet. Jag fattade inte alls då, varför jag fick ett gosedjur i 25-årsåldern... men hon förklarade att det inte var ett gosedjur, utan en "drag-räv" till balkongdörren! Så det har funnits i Sverige också, inte bara engelsk företeelse, med andra ord!
Man kanske skulle göra sig en....?

Anonym sa...

En sån söt groda kan man ha oavsett om man behöver den eller inte.

Stina sa...

Fräsiga!
Kram Stina

n o r d i n g å r d e n sa...

Dragstoppar? Kan bara tänka mej fula, det mesta utav praktisk lösning brukar vara fult men detta var ju bara helt bedårande saker!!!

Mari.

Anonym sa...

Utrolig stilig, sånne skulle vi ha hatt her hjemme ja!

W&W form sa...

En sådan där groda skulle passa bra här, i studentlägenheter är det alltid kallt. Hyresvärden snålar med värmen....

Anonym sa...

Åh, så söta! :-) Har aldrig sett nåt liknande. Det måste vara suveränt i gamla hus där självdrag förekommer.

anna k. sa...

Anna: Jag hade dig i åtanke när jag hittade bilden :D!!

Mia: Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Blomman för dagen: Det tror jag nog de är. Men du kanske ska satsa på ett snyggt draperi? Om du frågar i en välsorterat tygbutik kan dom nog hitta ett ljuddämpande tyg som kan passa! Min farmors syster hade ett sånt tyg bakom ett tjusigt rött tyg i sammet :D!

Sara och Hulakvarn: Vore perfekt med (en liten räv) på torpet!

Ljuvligt hemma: Fram med symaskinen!!

Karna: Jag är jättenyfiken på vad som ska komma med posten :D Jag visar givetvis upp vad som kom!

Hannele: Att kramas med!!

Gerda-Thyra: Men vilken söt historia - och nu vet vi svaret på frågan; alltså inte bara en engelsk företeelse!

Hemma på landet: :D

Guldkant på livet: Du har helt rätt i att allt praktiskt brukar vara urbota fult. Undrar varför det ska vara så?

Koselig: Skulle också behöva en. Det är ännu kallare i dag, brrrr...

MyMolly: Ha, om man känner igen det där, snåla, snåla hyresvärdar. Fy!

I min vackra värld: Helt klart en produktidé för nån att ta upp!!

A sa...

Åh vad gullig du är! :) Tack för inspirationen! :D

Anonym sa...

Men så läckra! Grodan vill jag ha!!!!!!

Anonym sa...

haha... mojjarnara är ju underbara!