31.10.07

Facebook

Nå, hur är det? Är ni med i Facebook? Har ju hoppat på lämmeltåget, men jag är lite kluven. Visst är det kul att leta reda på kompisar från förr. - Va, är han redan flintis? - Jaså, hon har fyra ungar? Men den där hysterin där man ska samla på sig så många vänner som det bara går, är det verkligen så kul? Det finns väl ändå en anledning att man inte umgås med en massa människor från förr? Om jag inte ens vill träffa dem i verkliga livet, ska jag då umgås med dem på nätet? Näää, jag är lite kluven till det upplägget. Vad tycker ni? Är ni ens med?

Bilden hittade jag här.

33 kommentarer:

Anonym sa...

Nix, jag har valt bort Facebook. Jag tillhör nog de få som inte ens har varit inne på sajten :-). Med min förmåga att engagera mig i saker, gäller det att inse sina begränsningar. Dessutom tycker jag att det är på gränsen till fånigt detta insamlande av virituella bekantskaper. Nej tack, inte för mig. Jag håller mig till bloggosfären - en nog så uppslukande aktivitet som bekant.

Randi sa...

Jag håller totalt med Weronica!

Dessutom skulle jag aldrig lägga ut min adress-lista. Är övertygad om att min vänner inte skulle uppskatta det.

Och jag skulle aldrig skänka bort min copyrights-rätt på mina bilder!!! Det gäller förresten både bild och text!!!

Anonym sa...

Nej jag är inte med i Facebook.Håller med dig där i ditt du säger. Låter konstigt att lägga ut adresslista på ens vänner med.Nej inget för mig tror jag.

Anonym sa...

Jag är med och har hittat såväl saknade vänner från förr och en och annan jag hade önskat att dom hade hållit sig borta...

Anonym sa...

Jag är med på facebook men tycker att det många gånger känns rätt hysteriskt. Dock ett trevligt sätt att hålla kontakt med vänner i andra länder.

W&W form sa...

Jag gillar inte facebook men kunde ändå inte hålla mig borta. Är med men inte aktiv. Passar mig bra. Kram

blogger sa...

Jag tycker att det är kul! Jättespännande att få veta vad som händer i gamla kompisars liv nu för tiden. Det finns ju oftast en anledning till varför man inte umgås längre men det betyder ju inte alltid att man inte bryr sig om dom för det. Jätte enkelt att bara höra av sig och berätta att man tänker på dom då och då utan att man behöver ta upp kontakten på så sätt att man måste träffas.

www.abeautifulliving.se

Hem och Lycka sa...

Nä, jag har varit inne på sajten men för min del så har jag kontakt med dem jag vill ha kontakt med, sedan räcker det för min del.

Anonym sa...

ibland är man väl lite nyfiken....
vad har hänt med henne eller honom. Hon, som var den vackraste flickan i skolan, har hon blivit en dålig husmor eller har hon gjort karriär? Och pojken, som jag var förtjust i, har han blivit en flintskallig tjockis? Särskilt när man blir äldre undrar man ibland.
Men jag skulle vara rädd att börja leta.

Anonym sa...

Jag är med, men det är väldigt halvhjärtat. Ibland förstår jag inte vitsen - särskilt inte när jag blivit bjuden på en virtuell öl. Hur dricker man den?

Fast jag har gjort några trevliga möten med människor som jag mött då jag bott utomlands. Kul att blåsa liv i den gamla gemenskapen.

Jag fortsätter att vara kluven...

På min gatan i stan sa...

Lite kluven jag med, jag har faktiskt inte brytt mig om att "adda" så många gamla klasskamrater. Har mest nuvarande vänner där...och bekanta. ;-)

Kram!

Snäckan sa...

Facebook, to be or not to be? Det är svårt. Samtidigt som jag hittat många gamla vänner som jag för evigt gått förlorade så är det alltid någon rackare som letar upp en som man inte alls är intresserad av att dela något med. Men valet finns ju faktiskt där det är ju bara att ignorera förfrågan. Det lustiga är bara att när jag väl gör det så sitter jag där med dåligt samvete för att jag liksom nekat någon att bli min vän. Hur lågstadieaktigt är inte det??? Sen måste jag säga att det stressar mig lite och ger mig dåligt samvete för att jag inte hittar tiden till att skriva så mycket till alla som jag skulle vilja (men det kanske jag inte ska beskylla själva facebook för). Har de senaste dagarna seriöst funderat på att rensa upp i min "vänlista" och bara behålla de som verkligen betyder något. Ska bara skrapa ihop modet till det först ;-) Alla virituella öl och vampyrbett som susar runt på facebook ger jag absolut inget för.

Ok detta var nog jordens längsta kommentar men fenomenet facebook tål att diskuteras.

Kram på dig!

Anonym sa...

Näpp, inget Facebook för min del. Vill man vara kompis på riktigt så fungerar IRL och telefon hur bra som helst fortfarande :-)

Anna-Carin sa...

Hej! jag vet ingenting om facebook,bara det jag läst i tidningen.Jag tror att jag är nöjd med att blogga :-)
Ha det bra!
//Anna-Carin

Anonym sa...

Jag är med, men jag blir stressad av det, så jag är inte inne så ofta. Lite kul är det att säga "hej, hej" till någon man inte sett på ett tag. Fast än så länge är mn samling vänner på Facebook väldigt modest. Jag känner inte att det är "min grej". Bloggosfären känns mycket bättre! Det där med att ge bort copyrightsrätten gäller också de nya inredningssajter som dyker upp och vill att man ska dela med sig av bilder på sitt hem. Om man läser det finstilta.

Magdalena Martin sa...

Hej svejs!
Det var ju jättelänge sen jag var inne hos dig och skrev! *skäms på mig* ;-D
Ang Facebook...jag försökte hålla mig undan läääängee men till slut hoppade jag på det tåget...men nu har jag precis stängt av det och kopplat ner, jättenöjd med det- så skönt att slippa. Dels för att jag håller med dig helt å hållet och mycket för att jag helt enkelt inte har tid. Sen får man ju dåligt samvete om man inte har lust att adda någon som vän...(?) bara för att man gick i samma klass för "hundra" år sen kanske inte betyder att man vill dela sitt privatliv nu. Nä, facebook går bort, länge leve bloggen!
*kram* på dig
Magdalena :-D

Anonym sa...

Näe jag är inte med - och kommer garanterat inte att bli det heller.... Känns inte som min grej och det där med att faktiskt ge bort rättigheterna till mina egna texter och bilder - no way!

Engsroom sa...

Jag är inte heller med i facebook, får räcka med bloggandet för min del!
vilka söta grisar på bilden nedan!
Dks försöka ta mig lite tid i helgen och testa lite nya penslar i foto shop också.
Ha en bra helg!
Ella

Sanna sa...

Jag har valt bort facebook. Räcker gott och väl med att hålla ordning på alla bloggare! :-o

Anonym sa...

Nix! Har inte tid ens med mina IRL-vänner längre, så varför börja söka efter nygamla bekantskaper?
Jag har fått en del mail på sistone från long lost bekantskaper och jag måste ärligt säja att jag känner mig lite obekväm med hur jag ska hantera dem.
Personer som jag knappt kommer ihåg undrar om vi kan träffas och fika?
Är det fel på mig, eller skulle du också få lite ångest och panik över sånt?
Jäkligt snygga wellies!!

Anonym sa...

Nää har faktiskt inte haft ork att sätta mig in i Facebook.. Men visst hade det kanske varit lite kul och hitta gamla vänner som man inte sett dom närmsta 15 åren typ! haha
kram och trevlig helg!

Anonym sa...

Nixpix...det har jag valt bort ! Har inte ens varit dit och kollat...känner att det är nog med bloggen mm.
Ville bara kika in och önska en underbart härlig Allhelgonahelg till dig och din familj !
*
KRAM EVA

linnea-maria sa...

Nej. På nätet vill jag vara anonym. jag har min blogg och jag är med i några forum på nätet och då heter jag linnea-maria Mina närmaste vänner vet vem jag är på nätet också men de är få.

Barnen kommer jag aldrig att visa, förutom ettt par fötter med gula gummistövlar ;)
/linnea-maria

Anonym sa...

jag är med men irriterar mig mer än roar mig när jag får meddelanden där hela tiden. roligt dock att titta på alla apps som folk lägger till. stor lekplats om du frågar mig!

n o r d i n g å r d e n sa...

Först & främst, vilka bedårande grisar i inlägget under!! En sån skulle jag vilja ha, jag älskar grisar och de där var ju bara för söta! Fin bild på stövlarna med, trodde det var dina egna först men jag förstår varför du valde dem, de är DU i ett nötskal! Prickigt ÄR läckert!! Nje, Facebook... jag håller med dig där, man umgås med dem i verkliga livet som man vill träffa, resten byter jag ord med på bloggen, de med likn intressen, gamla klasskompisar o dyl skulle jag nog inte ha ngt större utbyte utav... Ha en riktigt skön helg, Mari.

Anonym sa...

Yepp Jeg er Facebook'er og det er kul, men jeg er ikke inne hver dag og jeg er ikke med på alle greier som folk hitter på. Bare litt... det er jo kul å hitte gamle skolkompisar etc. så det er roligt :)

Anonym sa...

Neej ingen face book här Fin tävling hos mig om du vill

Anonym sa...

Jo, jag har hittat till Facebook. Tycker det var lite roligt att leta upp gamla bekanta och prata lite med dem.

Är jag besatt som vissa andra verkar vara....nej långt ifrån.

Men jag kommer nog hålla mig mer till bloggarna än Facebook.

Tingeltangel sa...

Här är en till som aldrig ens varit inne på Facebook. Att blogga verkar roligare. Och enklare.

Anonym sa...

Jag har aldrig varit in på Facebook och inga intentioner till det heller.
Just hysterin om det, att ha så många vänner som helst och detta som du nämner att vara vän via nätet med sådana man inte skulle vilja umgås med privat gör att jag känner mig väldigt anti.

lisa sa...

jag är med men börjar väl undra vad jag gör där. hade en massa foton ute som jag tog bort, kändes inte bra helt enkelt. precis som du säger - varför ska man umgås med folk på nätet som man inte ens orkar hålla kontakt med i verkliga livet. korkat egentligen... kanske ska gå ut helt och hållet... fast lite kul är det ju att se vad folk gör.... : )

Dubbelörn sa...

Har kikat in där men det verkar vara som ett enda stort dagis :) sitta o jämföra kompisarna i sandlådan... nä tack. Tycker bloggen ger mig det jag söker o som flera andra redan sagt... Det finns en anledning till att man inte hållit kontakten med somliga *skrattar*

Kram

Anonym sa...

Jag skulle aldrig gå med i Facebook. som sagt har jag nog att vårda min vänskap med mina vänner här och nu. Det räcker med att man är en bloggare, det tar upp ganska mkt tid, men det är roligare tycker (tror)jag än att hålla på med Facebook