31.8.10

Merci!

I somras (ja, nu är det faktiskt höst!) gjorde jag och en vän en rolig resa i Europa. Andra stoppet var Paris och under en stekhet dag när vi gick runt i Marais hamnade vi i den fantastiska konceptbutiken Merci . Jag hade läst om den tidigare, men helt glömt bort att skriva upp den på listan över roliga ställen att besöka!

Skaparna Marie-France och Bernard Cohen (som ligger bakom märket Bonpoint) har nu öppnat Merci i en gammal textilfabrik från 1840. Du hittar allt ifrån soffor som kostar en fömögenhet, kläder från Dries Van Noten till små söta anteckningsblock. Det sistnämnda fick jag med mig hem. Det var lättast att få ner i resväskan helt enkelt! På övervåningen hittar man möbler så som stolar, soffbord och utemöbler som alla skvallrade om att stilar som retro och industri tycks vara här för att stanna. I hyllorna fanns även en hel del glas i olika former och prisklasser.

På första våningen hittade man mer inredning, filmer, böcker och en vintage-hörna med kläder och väskor.I butiken finns också ett litet café med gamla böcker i bokhyllor som sträcker sig från golv till tak. Där kan man slå sig ner med en espresso i slitna öronlappsfåtöljer samtidigt som du läser någon av de tusentals olika böckerna. Något utöver det vanliga helt klart, och ett måste om du är i Paris...

2 kommentarer:

Casa e Cose sa...

Ah dar skkulle jag kunna shoppa hal i min planbok! Underbart - mysigt med Paris!

Anonym sa...

Synd bara att Franska är ett så svårt språk och att Fransmännen är så himmla uggly. Men helt klart värt ett besök tycker jag ändå...
Retro i Frankrike är nog att betrakta som lite "frontline" så det är väl bara att ta med stora plånboken,